10.5 Refleksi Pengajaran dan Pembelajaran

📕10.5.1 Pengertian Refleksi


  • Schon 1983 : Refleksi menerangkan pengalaman dalam minda apabila menggunakan teori yang berubah menjadi praktikal.
  • Secara mudahnya bermaksud sebuah pengalaman hidup peribadi seseorang.

  • Dewey 1993 : Refleksi merupakan proses kognitif aktif secara sedar untuk menyelesaikan masalah praktik.

  • Hanipah 2004 : Refleksi merupakan suatu ulasan terhadap amalan seseorang dan proses menganalisis, membuat cadangan atau tindakan untuk memperbaiki diri secara berterusan.
📕10.5.2 Prosedur Menulis Refleksi Pengajaran dan Pembelajaran



    1.Tahap pencapaian murid: 
  • Nyatakan berapakah bilangan murid yang telah mencapai objektif/hasil pembelajaran (domain kognitif, afektif dan psikomotor).
    2. Perkara yang masih belum dicapai oleh murid:
  • Nyatakan berapakah bilangan murid yang belum mencapai objektif/hasil pembelajaran seperti langkah, aktiviti, kemahiiran, nilai atau elemen merentas kurikulum.
    3. Cadangan intervensi:
  • Nyatakan tindakan susulan secara spesifik untuk membantu murid yang belum mencapai objektif/hasil pembelajaran. Contohnya...
    i) Menyediakan soalan yang murid boleh memahaminya.

    ii) Menyediakan bahan bantu mengajar yang konkrit/maujud.

     iii) Menyediakan aktiviti pembelajaran yang pelbagai mengikut aras kebolehan murid.


📕10.5.3 Kepentingan Menulis Refleksi

Comments

Popular Posts