10.5 Refleksi Pengajaran dan Pembelajaran
π10.5.1 Pengertian Refleksi
- Schon 1983 : Refleksi menerangkan pengalaman dalam minda apabila menggunakan teori yang berubah menjadi praktikal.
- Secara mudahnya bermaksud sebuah pengalaman hidup peribadi seseorang.
- Dewey 1993 : Refleksi merupakan proses kognitif aktif secara sedar untuk menyelesaikan masalah praktik.
- Hanipah 2004 : Refleksi merupakan suatu ulasan terhadap amalan seseorang dan proses menganalisis, membuat cadangan atau tindakan untuk memperbaiki diri secara berterusan.
π10.5.2 Prosedur Menulis Refleksi Pengajaran dan Pembelajaran.
1.Tahap pencapaian murid:
- Nyatakan berapakah bilangan murid yang telah mencapai objektif/hasil pembelajaran (domain kognitif, afektif dan psikomotor).
2. Perkara yang masih belum dicapai oleh murid:
- Nyatakan berapakah bilangan murid yang belum mencapai objektif/hasil pembelajaran seperti langkah, aktiviti, kemahiiran, nilai atau elemen merentas kurikulum.
3. Cadangan intervensi:
- Nyatakan tindakan susulan secara spesifik untuk membantu murid yang belum mencapai objektif/hasil pembelajaran. Contohnya...
i) Menyediakan soalan yang murid boleh memahaminya.
ii) Menyediakan bahan bantu mengajar yang konkrit/maujud.
iii) Menyediakan aktiviti pembelajaran yang pelbagai mengikut aras kebolehan murid.
π10.5.3 Kepentingan Menulis Refleksi
Comments
Post a Comment