10.1 Konsep & Pengertian Kurikulum dan pengajaran
i. Kurikulum Rasmi :
- Dikenali sebagai kurikulum kebangsaan/ideal.
- Mengandungi ciri-ciri ideal dari sedi matlamat, pelaksanaan dan penilaian.
- Dilaksanakan secara menyeluruh di semua sekolah di Malaysia bagi sekolah rendah dan menengah seperti KSSR dan KSSM.
ii. Kurikulum Kebangsaan :
- Suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kokurikulum merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, nilai, dan unsur kebudayaan dan kepercayaan.
- Ia membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.
iii. Kurikulum Sekolah :
- Segala rancangan pendidikan yang dikendalikan oleh sekolah bagi mencapai matlamat pendidikan.
- Kurikulum sekolah meliputi Rancangan Pengajaran Harian (RPH), Rancangan Pengajaran Tahunan (RPT), dan kandungan mata pelajaran serta kegiatan pembelajaran di bilik darjah.
- Ia juga meliputi kegiatan pendidikan luar bilik darjah (kokurikulum) seperti sukan, persatuan, dan unit beruniform.
iv. Kurikulum Sebenar :
- Kurikulum formal dan tidak formal yang dioperasikan dalam bilik darjah.
v. Dokumen Standard Kurikulum & Pentaksiran :
- Dokumen rasmi tentang pelaksanaa pendidikan yang mengintegrasikan kurikulum, pembelajaran dan pentaksiran.
- Kurikulum, pembelajaran dan pentaksiran ini dikeluarkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).
- Bertujuan membantu memudahkan guru mengatur kandungan, proses pengajaran, dan pembelajaran (PdP) serta melaksanakan pentaksiran.
vi. Standard Kandungan :
- Pernyataan spesifik tentang perkara yang murid patut tahu dan boleh dilakukan dalam suatu tempoh persekolahan merangkumi aspek pengetahuan, kemahiran, dan nilai.
vii. Standard Pembelajaran :
- Satu indikator/kualiti pembelajaran dan pencapaian yang boleh diukur bagi setiap standard kandungan.
viii. Standard Prestasi :
- Satu set kriteria umum yang menunjukkan tahap penguasaan murid sebagai petunjuk bahawa sesuatu perkara telah dikuasai.
Comments
Post a Comment